چک، سند در وجه حامل

ارسال شده توسط ادمین در 27 دی 1393 ساعت 23:06:18

چک، سند در وجه حامل

متن پرسش :

سلام . اگر چکی در وجه شخص معینی باشد وآن چک گم و مفقود شود .دارنده آن به چه شکلی باید اقدام به وصول آن نماید و آیا مقررات اسناد در وجه حامل قانون تجارت به مفقود شدن چکی که در وجه در شخص معینی صادر شده است ، تسری پیدا می کند؟

متن پاسخ :

با سلام . سند در وجه حامل «نوشته‌ای است که به موجب آن امضاء کننده متعهد می‌شود در وعده معین، مبلغ معینی را به دارنده سند (هر که باشد) پرداخت کند».سند در وجه حامل، مانند اسناد تجارتی دیگر، به خودی خود نمایان­گر طلب است و دارنده‌ آن نیاز به اثبات وجود طلب به طریق دیگر ندارد و موافق ماده 320 قانون تجارت هر گاه شخص دیگری مدعی مالکیت سند باشد، باید خلاف آن را به اثبات برساند.لذا از آنجا که چک و سفته نیز قابلیت انتقال دارند ، از اسناد در وجه حامل شناخته میشوند که قواعد ویژه ای دارند . چک صادره در وجه شخص معین نیز با ظهرنویسی توسط دارنده آن قابل انتفال به غیر است. مگر آنکه ثابت شود دارنده سند، با حسن نیت نبوده و آن را از راه غیرقانونی به دست آورده است.

راه مقصود

این مطلب را به اشتراک بگذارید:


  • درباره ما

    موسسه حقوقی فقیه نصیری در بهار سال هشتاد و هشت به همکاری سه نفر از وکلای پایه یکم دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری استان مازندران ، به مدیریت عاملی آقای البرز فقیه نصیری، ریاست آقای احسان فقیه نصیری و نائب رئیسی آقای گودرز فقیه نصیری(با بیش از دو دهه فعالیت در این عرصه) تحت ...

  • ارتباط با ما

    نشانی: چالوس، مقابل دادگستری، ساختمان وکلا، طبقه اول، واحد سوم

    تلفن: 01152255455 , 01152254080